Spolčení hlupců aneb Kde mohli soudruzi z ČSSD udělat chybu?

(Shootterhandovo marketingové okénko)


 
OLD SHOOTTERHAND pravil: „Tyvole, jen kokot, kterýmu nejezdí auto, přijde do servisu a chce na něj novej lak!“
 
Před týdnem proběhl „poslední“ sjezd ČSSD, tradiční české politické strany založené již v roce 1878. Od 10. 6. 2023 tu máme přemalovanou „novou“ SocDem.


 
Nová SocDem a New Coke
 
Největší propadák v dějinách Coca Coly


 
Na úvod trocha historie z dějin reklamy a marketingu. V roce 1985 se společnost Coca Cola rozhodla zavést na trh (po 99 letech) nový produkt – New Coke (nová receptura, nový nazev i logo). Jednalo se o reakci na vzrůstající oblibu konkurenční mladší Pepsi. Jak se záhy ukázalo, tento krok strhl tsunami nevole – rozzlobil všechny věrné zákazníky tradiční značky a chutě „tajné receptury“, takže po 3 týdnech (!) musela firma na trh vrátit původní Coca Colu – nyní s doplňujícím označením Original nebo Classic.
 
Tento marketingový neúspěch New Coke bývá označován jako „nejznámější propadák“ všech dob a najdete ho v každé pořádné „učebnici“ moderního marketingu.


 
Shootterhandův dopis SocDem
 
Bylo po šestý večer. Zazvonil mi mobil a na displeji se objevilo Darmok, což byl můj krycí název pro Old Shootterhanda. Zvednul jsem to. „Tyvole, tohle si musíš přečíst!“ hulákal na mě zjevně pod vlivem několika piv a nejspíš i panáků.
 
„Co?“ nechápal jsem.
 
„Já ti to pošlu mejlem. Škyt!“ pokračoval, přičemž se mu trochu motal jazyk a škytal, jak byl nalitej. „Prostě jsem to nevydržel… a napsal jsem… na ÚV tý nový – škyt – socdem takovou… fi – škyt – filipiku proti těm jejich novotám.“ Pauza. „K Vidlákovi na ten jeho… blog. Škyt!“
 
„Vod kdy ty se zajímáš o aktuální politický témata?“ podivil jsem se. „Dyť vod toho nemáš patřičnej vodstup, jak říkáš.“
 
„Tyvole, to není… škyt, vo politice, ale – škyt – vo emocích…, symbolech a vo – škyt – vo marketingu,“ šumloval a škytal dál Shootterhand, že mu bylo chvílema sotva rozumět. „Počkej – škyt – až si to přečteš… Jdu ti to – škyt – poslat.“ Pauza. „Jsem zvědavej,… co na to řekneš. Škyt!“ Pauza. „Nikdo to ještě neviděl. Budeš prv…,“ zavěsil v půlce slova.
 
Za pár vteřin mi pípnul mobil, že mám novýho mejla, ale protože se mi to nechtělo luštit v tomhle mrňavým formátu, vydal jsem se s tichým klením do chalupy k noťasu.
 
Mejl měl název Socdem a byla v něm příloha textovej soubor stejnýho názvu, tak jsem ho rozkliknul a začal číst.
 

 
ÚV SocDem
 
Lidový dům
 
Hybernská 1033/7
 
Praha 1, Nové Město
 

 
Vážení mongoloidi!
 
Obdržel jsem prostřednictvím médií informaci o nejapných změnách názvu a loga Vaší více jak stoleté tradiční strany, které odhalují Vaše naprosté odtržení od reality. Kdybyste byli chápavější, poznali byste, že nízké volební preference nezvýšíte změnou vnějšího nátěru.
 
Váš reklamní a prodejní program je očividně pochybený. Nevím, kdo za onou strategií stál, ale měl by být vyválen v dehtu, posypán peřím a vyobcován z branže, protože prokázal neznalost základního pravidla byznysu (zde politiky), že na prvním místě si musíme udržet stávající věrné zákazníky (voliče a členy strany), protože ti tvoří fundament vaší existence a činnosti. Věrní a spolehliví odběratelé (členové) totiž dokáží prodat jakékoli produkty s originální visačkou ČSSD, bez ohledu na to, jak jsou nehorázné. Nedostává se vám patrně víry.
 
Druhou zásadní chybou vašeho „rebrandingu“ je opakování chyby – učebnicového příkladu „největšího propadáku“ v dějinách marketingu XX. století – projektu New Coke od firmy Coca Cola (anno MCMLXXXV).
 
Pokud vaši marketingoví poradci tuto nejneúspěšnější kampaň v dějinách nealkoholických nápojů neznají, případně ji ignorovali, měli by vrátit všechna vysvědčení, certifikáty, diplomy, měly by jim být strhány distinkce a prýmky a měli by být odesláni někam do michelinky nebo na pilu.
 
Nepřejeme si být napříště obtěžováni podobně bezpředmětnými inovacemi. Máte ještě dva týdny na sebereflexi a návratu k originálnímu názvu a receptuře jako Coca Cola. Budete-li nás nadále obtěžovat jako socdem, může se stát, že hořce spláčete nad výdělkem.


 
Váš rozhořčený
 
Ignácius O´ Shootterhand
 
Referent Odboru výzkumu a doplňkových informací
 

 
Při čtení jsem se pochechtával, protože mi bylo hned podle úvodního oslovení jasný, že je to parafráze na slavnej dopis Ignacia J. Reillyho panu Abelmanovi z románu Johna K. Toola Spolčení hlupců, což byla jedna z našich „biblí“ (viz Majn Kochbuch str. 44, kapitola „Hansi, zlato!“).


 
Zvednul jsem mobil a vytočil zpátky Darmoka, ale nikdo to nezvedal, tak jsem vyrazil na zahradu zalejvat vokurky a rajčata.


 
Druhej den ráno jsem pak našel smsku, která přišla 2:05 v noci „Sorry, ja vcera vytuh. Sejdeme se vecer v hospode?“
 
„OK,“ odepsal jsem lakonicky.
 

 
Originální dopis Ignacia J. Reillyho jménem majitele Levyho kalhot p. Abelmanovi
 
John Kennedy Toole – Spolčení hlupců (A Confederacy of Dunces – 1980)
 
https://cs.wikipedia.org/wiki/Spol%C4%8Den%C3%AD_hlupc%C5%AF
 

Celá kapitola k přečtení zde:
 
https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2015/11-2015/5505b4dce6d66


 
Pokud vás zajímají další Old Shootterhandovy originální, vždy satirické, nekorektní a trochu potřeštěné teorie na svět kolem nás (Desatero podle Old Shootterhanda, Koloběh hovna v přírodě, Kšeft über Alles, Gríndýl über Alles, Nekonečno + Bůh a kobliha atd.), najdete je v knize Majn Kochbuch s předmluvou Svět podle Old Shootterhanda a Základy Agroanarchie. Právě vyšlo druhé vydání. Více informací, včetně ukázek, najdete zde: https://shop.tichadohoda.cz/majn-kochbuch/

Pokud je vám blízké vnímání světa, prezentované na tomto webu, podpořte nás. Bo kdo jiný, než vy? A kdy jindy, než fčil? Dnešní režim to za vás rozhodně neudělá.

Dar Literarnimu & cestovatelskemu klubu Ladislava Větvičky možete poslat na učet 1030513055/5500
 
z ciziny pak na IBAN: CZ2355000000001030513055. SWIFT: RZBCCZPP

Nová kniha "PREZIDENTSKÉ KECY" je připravena k objednání na E-shopu Knihu chraň,

VYPNI TELEVIZI, ZAPNI HLAVU!

    4